teenagehealth

Alla inlägg under september 2014

Av Ottilia Friberg - 22 september 2014 20:34

 

Som om det inte vore nog med träningsvärken jag har i låren efter att ha gjort squats igår, så kom Ida Warg imorse med Veckans utmaning bestående av... Jägarvila, eller "90 grader" som jag brukar kalla den. Jag känner mig bara tvungen att hoppa på eftersom jag verkligen gillar den här utmaningen!
Det är 22 minuter minst under veckan som gäller, och jag skulle nog kunna mer, men eftersom jag reser iväg på lördag och inte har börjat med utmaningen än, så nöjer jag mig med 22 minuter ifall jag inte hinner mer. Fast jag ska såklart försöka göra fler minuter än så!
Nu ska låren få jobba lite ytterligare, är ni med??! Kom igen nu! :D


Av Ottilia Friberg - 22 september 2014 07:47

...tills jag åker till Spanien!
På lördag är vi en liten skara ifrån min spanskagrupp som åker på en utbytesvecka till Valencia, där vi kommer att få bo hemma hos spanska familjer. Man bor helt själv hos dem, utan någon kompis ifrån Sverige, och spanjorerna är inte sådär jättebra på engelska heller... Så det blir hardcore spanskaträning kan man säga!
Usch, jag är bara SÅ NERVÖS!! Jag är en sådan person som inte ens gillar att sova borta några nätter hos en kompis, hur ska detta gå?!
Jag gör det här för att på riktigt utmana mig själv, gå utanför min "comfort zone". Jag tror att det kommer att få mig att växa mycket som person och att jag kommer att få mycket mer självförtroende.
Att bevisa för sig själv att man kan klara av något som man aldrig hade kunnat tänka sig, det tror jag att man mår bra av, även om det bara är att exempelvis prata inför sin klass, allt räknas!

Jaja, det blir nog bra till slut... Även om jag nästan ångrar mig nu, hehe...

Kram!

Av Ottilia Friberg - 21 september 2014 19:08

Idag var vi ju som sagt på skördefest vid Wiks slott.
Vädret var mulet och småkallt, men det tycker jag bara passar det höstiga temat med en skördefest!
Det är alltså som en slags marknad där folk ifrån omgivningen säljer exempelvis grönsaker som de har odlat (och skördat, därav namnet "skördefest"). Det kan man kalla ekologiskt! Det fanns även ponnyridning, slottsvandring och en fotoutställning.
Mysigt var det, och vi fick med oss en hel del hem, bl.a två häftiga sorters rödbetor; polkabetor och gulbetor! De första är randiga inuti och de andra är gula, man ska ju faktiskt äta med ögonen också ;)
Slottsvandringen var riktigt bra, jag tycker så mycket om att gå i gamla slott och tänka mig tillbaka i tiden.
En fantastisk dag, med andra ord! :)

Har ni haft en bra dag, kära läsare!

Kram

Av Ottilia Friberg - 21 september 2014 10:25

Hej hopp, vänner!
Jag hinner bara slänga in ett litet snabbt hej, för vi ska gå iväg till Wiks slott på skördefest typ nu på en gång!
Jag skriver ett lite bättre inlägg om det senare!
Ni ser väl till att ha en riktigt bra söndag nu?! Gör något som ni mår bra och blir glada av!
Kramis!

Av Ottilia Friberg - 20 september 2014 10:35

Godmorron bloggisar (eller kanske snarare god förmiddag)!
Hoppas att ni alla mår bra!
Jag själv mår sådär faktiskt, och jag vet precis varför.
Igår så var jag ju på födelsedagsmiddag hos en av mina bästa vänner som jag känt i hela mitt liv (bokstavligen, våra föräldrar kände varandra innan vi föddes), och det var underbart mysigt och roligt... MEN. Det bjöds på många saker som jag helt utesluter ur min kost i vanliga fall, pasta (helt vit) och chokladpudding med vispgrädde (ingen sockerfri variant). Därefter var det chips och ostbågar...
Jag visste att det skulle bjudas på onyttigheter, och jag tänkte att "det kunde jag ju unna mig för en gångs skull", för jag tycker att om man äter bra i vanliga fall så kan man fuska någon gång ibland.
Saken är den att jag verkligen känner hur min kropp känns annorlunda efter att ha ätit allt det där, den känns tung, trög och trött.
Jag mår verkligen så mycket bättre av bra mat! Jag tyckte inte ens att det var så pass gott att det var värt det egentligen (gillar inte pasta), utan åt bara för att inte göra min vän besviken.
Jag saknade mina egna bakverk, som chiapuddingar, nyttiga kladdkakor och proteinfluff...

Så jag är verkligen för att äta nyttigt, det är t.o.m godare!

Vad tycker ni, håller ni med mig?

Idag har jag kört ett pass med min Beurer EM35 och ska nu ut på en PW i dimman... Mys!

Av Ottilia Friberg - 19 september 2014 07:45

Godmorgon alla glada denna underbara fredag!
Jag är ledsen för den obefintliga uppdateringen igår, men ibland kommer helt enkelt andra saker i vägen. Fast bloggen försöker jag alltid hinna med eftersom det är så kul!
Idag har jag återigen vaknat till en tjock dimma, tror det är fjärde morgonen med dimma nu. Det är så mysigt!
Dagens morgonfys blev 30 twisted crunches + 40 rygglyft ×6. Jag kan inte säga nog om hur skönt det är med lite morgonträning för att komma igång!
Idag ska jag och en kompis gå till Uppsala Stadsmissions second hand shop, där vi snart ska börja göra lite smått volontärarbete, spännande!
Sen ikväll så väntar en födelsedagsmiddag hos en annan fin vän, mys!
Dessutom så är det bara en vecka kvar tills jag åker på utbytesresa (1 vecka) till Valencia... Nervigt vill jag lova! Men kul också :)
Så det är mycket som händer just nu, härligt härligt!!

Har ni några planer inför framtiden? Eller njuter ni bara av en awesome fredag?!

Kram!!

Såg detta vackra imorse, naturens häftiga konst!

Av Ottilia Friberg - 17 september 2014 12:03

Ja, Beurer EM35, så heter det magträningsbälte jag har testat i lite mer än en vecka nu.

Jag är faktiskt riktigt imponerad av det, för det funkar! På riktigt! Jag kan visserligen inte se några resultat på mig själv än, men jag känner att bältet verkligen får magen att spänna sig, ordentligt! Man kan ställa in intensiteten själv, så när jag började trodde jag att det var trasigt eftersom det inte kändes någonting, men sedan... Ojojoj, vad musklerna fick jobba! :D Jag fick ordentligt med träningsvärk vill jag lova!
Det bältet gör, är att det skickar ut elektriska impulser som får magmusklerna att spänna sig. Jag var skeptisk innan, men nu är jag riktigt glad att jag gav det ett försök!

Om man kör på för hög intensitet så kan det göra ont, men det känner man allt eftersom man ökar intensiteten.

Det var lite svårt för mig att få det att sitta åt så hårt som jag ville, dock, men det är ingen fara.

Anledningen till att jag ville testa detta var för att jag i över ett år försökt att få en stark mage, men utan att lyckas få kontakt med mina muskler. I vanliga fall så förespråkar jag träning framför "quick-fixes" som denna. Men när jag nu inte lyckades med det så tyckte jag att det kunde vara värt ett försök!

Har någon av er testat det här bältet? Vad tyckte ni om det i så fall?

Presentation


Hej! Jag heter Ottilia och är en glad sextonåring med ett brinnande intresse för kost och träning! Här kan du förutom det läsa om min vardag, samt mina tankar och funderingar och glimtar av mina andra stora intressen, fotografi och böcker.
Välkommen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vad vill du ha mer av i bloggen?
 Recept
 Inlägg om träning
 Inlägg om kost
 Dagboksinlägg
 Inlägg om tankar och funderingar
 Boktips
 Inlägg om stress/sömn/ångest/prestationsångest
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Recept

Recept


Ovido - Quiz & Flashcards