teenagehealth

Direktlänk till inlägg 25 september 2014

Svar på läsarfråga!

Av Ottilia Friberg - 25 september 2014 07:47

Jag får in en hel del läsarfrågor till min mail (tillan.friberg@gmail.com), så nu tänkte jag börja svara lite på dem!

Fråga:
Hej Ottilia! Tack för en jättebra blogg! Jag undrar lite om hur mycket kalorier du äter på en dag? Och hur mycket protein/kolhydrat/fett? Eftersom du verkar träna ganska mycket så antar jag att du behöver äta ganska mycket också?Kram Ida


Svar: Hej fina Ida och tusen tack! Det här med hur många kalorier man ska äta är ju på allas läppar just nu, och det tycker jag är synd. Jag räknar inte kalorier själv då jag tycker att det förstör njutningen när man äter mat (jag har gjort det förr, saknar det inte!). Men visst är det jätteviktigt att äta ordentligt, särskilt när man tränar! Jag äter väldigt mycket, flera mellanmål och stora portioner mat. Jag märker att jag blir matt och trött när jag inte ätit ordentligt, och äter alltid tills jag är lagom mätt. Jag skulle säga att jag äter ungefär enligt tallriksmodellen när det fäller fördelningen, men aldrig pasta, korv eller såna konstgjorda livsmedel, och alltid mycket grönsaker. Jag äter hellre livsmedel som inte blivit behandlade med en massa konstigt än t.ex korv.
Jag känner ingen hets kring att äta mycket protein, de flesta får faktiskt i sig lagom mycket protein som det är.
Hoppas att det besvarade din fråga! Ta hand om dig!
Kram Ottilia

Ungefär så här kan en måltid se ut för mig, fast oftast har jag lite mer grönsaker!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ottilia Friberg - 6 oktober 2014 07:51

Tyvärr så måste jag berätta om ett mycket svårt beslut jag kommit fram till. Min vecka i Spanien har hjälpt mig att inse att jag har alldeles för många bollar i luften i min vardag. Det var så skönt att vara där, slippa alla måsten och krav och ba...

Av Ottilia Friberg - 3 oktober 2014 23:04

Hej mina vänner, här kommer ett litet (egentligen sjukt långt!) inlägg, trots det lite pressade schemat! Jag tänkte berätta lite om maten jag har fått här i Spanien under veckan, vilken som jag nämnde tidigare inte är hälsosam alls. Jag skriver e...

Av Ottilia Friberg - 2 oktober 2014 14:58

Som jag skrev i lördags så är det i princip helt omöjligt att blogga här i Spanien. Det händer saker hela tiden och tillgången på internet är väldigt begränsad. Jag är verkligen ledsen, men därför kan ni nog inte räkna med något mer inlägg förrän på ...

Av Ottilia Friberg - 27 september 2014 14:48


Kan ni gissa var jag är någonstans?! På Arlanda, wohoo! Idag är dagen, nu drar vi till Spanien. Jag är lite nervös, men mest förväntansfull. Det här är den största utmaningen jag utsatt mig själv för någonsin, och jag vet att jag kommer att växa otro...

Av Ottilia Friberg - 26 september 2014 07:37


Ja, imorgon drar jag till Spanien! Kan knappt tro det... Det portar otroligt i magen när jag tänker på det, men annars är jag förvånansvärt lugn. Jag har förberett mig mentalt på en träningsfri vecka därnere, eftersom jag inte har någon aning om hur...

Presentation


Hej! Jag heter Ottilia och är en glad sextonåring med ett brinnande intresse för kost och träning! Här kan du förutom det läsa om min vardag, samt mina tankar och funderingar och glimtar av mina andra stora intressen, fotografi och böcker.
Välkommen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vad vill du ha mer av i bloggen?
 Recept
 Inlägg om träning
 Inlägg om kost
 Dagboksinlägg
 Inlägg om tankar och funderingar
 Boktips
 Inlägg om stress/sömn/ångest/prestationsångest
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Recept

Recept


Skapa flashcards