teenagehealth

Alla inlägg den 25 september 2014

Av Ottilia Friberg - 25 september 2014 21:11

Om ni följer nyheterna så har ni säkert hört om det fruktansvärt tragiska som hänt utanför Uppsala, nämligen det att två killar på 16 och 17 år har dött av skottskador. Detta hände i närheten av där jag bor, och sorgen är stor ibland alla som bor i närheten. Jag har dessutom fått höra att en av killarna var en gammal klasskamrat till mig i låg- och mellanstadiet. Det är otroligt hemskt, och jag känner ett stort medlidande för alla inblandade. Känslorna är minst sagt avtrubbade hemma hos oss just nu...

Av Ottilia Friberg - 25 september 2014 17:51

Nu har jag precis gjort de sista 10 minutrarna som jag hade kvar på Veckans utmaning (22 min jägarvila). Det blev en bonusminut för att det skulle gå jämnt ut också! Så jäkla AWESOME!! :D
Benen är darriga, men alltså, vilken skön känsla nu efteråt! Jag kanske hinner med några fler 2-minuters intervaller med jägarvila på lördag innan jag åker till Arlanda, det hoppas jag eftersom det kommer att kännas så skönt när man sitter på flyget.
Har någon av er antagit utmaningen än? Annars är det fortfarande inte för sent för att börja vet ni ;P

Kramis

Av Ottilia Friberg - 25 september 2014 07:47

Jag får in en hel del läsarfrågor till min mail (tillan.friberg@gmail.com), så nu tänkte jag börja svara lite på dem!

Fråga:
Hej Ottilia! Tack för en jättebra blogg! Jag undrar lite om hur mycket kalorier du äter på en dag? Och hur mycket protein/kolhydrat/fett? Eftersom du verkar träna ganska mycket så antar jag att du behöver äta ganska mycket också?Kram Ida


Svar: Hej fina Ida och tusen tack! Det här med hur många kalorier man ska äta är ju på allas läppar just nu, och det tycker jag är synd. Jag räknar inte kalorier själv då jag tycker att det förstör njutningen när man äter mat (jag har gjort det förr, saknar det inte!). Men visst är det jätteviktigt att äta ordentligt, särskilt när man tränar! Jag äter väldigt mycket, flera mellanmål och stora portioner mat. Jag märker att jag blir matt och trött när jag inte ätit ordentligt, och äter alltid tills jag är lagom mätt. Jag skulle säga att jag äter ungefär enligt tallriksmodellen när det fäller fördelningen, men aldrig pasta, korv eller såna konstgjorda livsmedel, och alltid mycket grönsaker. Jag äter hellre livsmedel som inte blivit behandlade med en massa konstigt än t.ex korv.
Jag känner ingen hets kring att äta mycket protein, de flesta får faktiskt i sig lagom mycket protein som det är.
Hoppas att det besvarade din fråga! Ta hand om dig!
Kram Ottilia

Ungefär så här kan en måltid se ut för mig, fast oftast har jag lite mer grönsaker!

Presentation


Hej! Jag heter Ottilia och är en glad sextonåring med ett brinnande intresse för kost och träning! Här kan du förutom det läsa om min vardag, samt mina tankar och funderingar och glimtar av mina andra stora intressen, fotografi och böcker.
Välkommen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vad vill du ha mer av i bloggen?
 Recept
 Inlägg om träning
 Inlägg om kost
 Dagboksinlägg
 Inlägg om tankar och funderingar
 Boktips
 Inlägg om stress/sömn/ångest/prestationsångest
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Recept

Recept


Ovido - Quiz & Flashcards