teenagehealth

Direktlänk till inlägg 3 oktober 2014

Maten i Spanien

Av Ottilia Friberg - 3 oktober 2014 23:04

Hej mina vänner, här kommer ett litet (egentligen sjukt långt!) inlägg, trots det lite pressade schemat!

Jag tänkte berätta lite om maten jag har fått här i Spanien under veckan, vilken som jag nämnde tidigare inte är hälsosam alls.
Jag skriver en punktlista för att strukturera det jag vill säga:

1. Här äts otroligt mycket olja. Väldigt ofta är det mat som är friterad i det, olja på brödet, osv. Visst, olja (i alla fall oliv-och rapsolja) innehåller en del fetter som är bra för oss, men bara i liten mängd. För mycket fyller upp artärerna, så att blodet får svårare att komma fram, vilket kan leda till blodpropp, hjärtattack och flera andra hemska saker. Dessutom så tycker jag inte ens att det smakar gott, det är något jag alltid kan leva utan!

2. Grönsaker till maten är inte alls lika vanligt i Spanien som i Sverige. På hela veckan så har jag fått grönsaker till maten två gånger. Hemskt! När jag kommer hem ska jag äta en STOR sallad!!! Saknar det så mycket, hur kan spanjorerna låta bli grönsakerna, kan någon förklara det?! Grönsaker behöver vi ju för så mycket, vitaminer, antioxidanter och fibrer!

3. Här är det nästan bara mjölbaserad mat som gäller, och jag skrev ett inlägg förut om varför vetemjöl är dåligt och jag inte äter det.

4. Man äter även väldigt mycket sötsaker. Socker överallt! Det skrev jag också om förut, men ni vet nog vid det här laget hur dåligt socker är. Mycket energi som lätt leder till övervikt, beroendeframkallande, artärblockerande... Inget med socker är bra för oss, INGET!

5. Här äts inte mycket protein alls. Ofta är det mat helt utan protein, bara en massa kolhydrater, och ofta dåliga sådana, som pasta. Men vi behöver protein också! Annars kan vi inte bygga eller reparera vår kropp, och den blir svag och orkeslös!

Jag känner att jag får en uppblåst, hård och orolig mage, ont i huvudet, samt blir trött och "sliten". Nu känner jag av effekterna av en dålig diet, och jag hatar deg, rent ut sagt, mår 1000 gånger bättre av bra, hälsosam mat!!

Märker ni av när ni äter dålig mat? Har ni upplevt en annan sämre matkultur?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ottilia Friberg - 6 oktober 2014 07:51

Tyvärr så måste jag berätta om ett mycket svårt beslut jag kommit fram till. Min vecka i Spanien har hjälpt mig att inse att jag har alldeles för många bollar i luften i min vardag. Det var så skönt att vara där, slippa alla måsten och krav och ba...

Av Ottilia Friberg - 2 oktober 2014 14:58

Som jag skrev i lördags så är det i princip helt omöjligt att blogga här i Spanien. Det händer saker hela tiden och tillgången på internet är väldigt begränsad. Jag är verkligen ledsen, men därför kan ni nog inte räkna med något mer inlägg förrän på ...

Av Ottilia Friberg - 27 september 2014 14:48


Kan ni gissa var jag är någonstans?! På Arlanda, wohoo! Idag är dagen, nu drar vi till Spanien. Jag är lite nervös, men mest förväntansfull. Det här är den största utmaningen jag utsatt mig själv för någonsin, och jag vet att jag kommer att växa otro...

Av Ottilia Friberg - 26 september 2014 07:37


Ja, imorgon drar jag till Spanien! Kan knappt tro det... Det portar otroligt i magen när jag tänker på det, men annars är jag förvånansvärt lugn. Jag har förberett mig mentalt på en träningsfri vecka därnere, eftersom jag inte har någon aning om hur...

Av Ottilia Friberg - 25 september 2014 21:11

Om ni följer nyheterna så har ni säkert hört om det fruktansvärt tragiska som hänt utanför Uppsala, nämligen det att två killar på 16 och 17 år har dött av skottskador. Detta hände i närheten av där jag bor, och sorgen är stor ibland alla som bor i n...

Presentation


Hej! Jag heter Ottilia och är en glad sextonåring med ett brinnande intresse för kost och träning! Här kan du förutom det läsa om min vardag, samt mina tankar och funderingar och glimtar av mina andra stora intressen, fotografi och böcker.
Välkommen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vad vill du ha mer av i bloggen?
 Recept
 Inlägg om träning
 Inlägg om kost
 Dagboksinlägg
 Inlägg om tankar och funderingar
 Boktips
 Inlägg om stress/sömn/ångest/prestationsångest
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Recept

Recept


Skapa flashcards