teenagehealth

Alla inlägg den 10 augusti 2014

Av Ottilia Friberg - 10 augusti 2014 13:43

En rutin som jag har är att jag skalar och äter en bit rå ingefära efter frukosten varje dag (eftersom den är så stark så vill man inte äta något efter den). Jag känner att ingefärans hetta gör att jag vaknar till lite extra, en liten energiboost som passar bra när man är lite morgontrött!

Så varför är ingefära så bra för hälsan?
Här är en lista med några av dess egenskaper:

- Antiinflammatorisk. Ingefäran hjälper till att minska inflammationer i kroppen.
- Ingefära har en avgiftande effekt
- Bra vid förkylning. Detta eftersom ingefäran innehåller mycket antioxidanter som stärker immunförsvaret och anses vara antibakteriell.
- Ingefära är bra för blodcirkulationen
- Ingefäran hjälper matsmältningen och ökar ämnesomsättningen.
- Ingefära innehåller kalium, kalcium, magnesium, fosfor, koppar, mangan, zink och vitamin B-6, C och E.

En bra hälsoboost alltså! Du behöver inte äta en så stor bit heller, och om du vill så kan du riva den och blanda med något du tycker om, så går den lättare att få i sig!

Så börja med ingefära på morgonen du med vetja! ;)

Av Ottilia Friberg - 10 augusti 2014 12:11

Woohoo!
Kom för en stund sen hem ifrån löprundan jag skrev om imorse, och vilket pass alltså! Vi sprang 9, 06 km på 52:30 minuter, och det är jag jäkligt (ursäkta språket men någon gång måste man få svära lite ;)) nöjd med, särskilt med tanke på att det var varmt som tusan och att jag inte sprungit så långt på länge! Konditionen var fortfarande på topp, jättekul! Efteråt tog vi ett svalt dopp i poolen, och inget kunde ha passat bättre just då!! Nej, nu efter att ha soltorkat en stund, så måste jag gå in och äta lite lunch, magen kurrar, hihi!

Önskar er alla en härlig dag, njut av sommaren mina vänner!

Nöjd och glad!

Av Ottilia Friberg - 10 augusti 2014 09:16

Godmorgon kära läsare!
Har ni sovit gott? Det hoppas jag!

Jag har precis avslutat frukosten och ska gå och köra några set med magträning. Jag hann inte med det igår, som jag hade tänkt, eftersom vi hade fullt upp med att röja i källaren och slänga en massa gammalt skräp, så skönt att bli av med det!!

Dagen ser ut att bli fin, en löprunda med pappa och brorsan står också på schemat och det ska bli kul att se hur löpformen är för mig som inte har sprungit på ett tag nu. :)

Hur ser dagens schema ut för er? :)

Dagens frukost: knäckemacka med leverpastej och groddar, och förutom det en stor kopp grönt té, samt ångkokt brysselkål! :P Det är min standardfrukost, någon mer som äter något lite annorlunda på morgonen?

Presentation


Hej! Jag heter Ottilia och är en glad sextonåring med ett brinnande intresse för kost och träning! Här kan du förutom det läsa om min vardag, samt mina tankar och funderingar och glimtar av mina andra stora intressen, fotografi och böcker.
Välkommen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vad vill du ha mer av i bloggen?
 Recept
 Inlägg om träning
 Inlägg om kost
 Dagboksinlägg
 Inlägg om tankar och funderingar
 Boktips
 Inlägg om stress/sömn/ångest/prestationsångest
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Recept

Recept


Ovido - Quiz & Flashcards