teenagehealth

Alla inlägg den 1 augusti 2014

Av Ottilia Friberg - 1 augusti 2014 20:20

God kväll på er!
Jag tänkte ge er en lite mer ingående förklaring till varför boken jag tipsade om tidigare är riktigt läsvärd!

Boken heter
"I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig" och är skriven av Christina Wahldén. Jag hade inte läst några av hennes böcker tidigare, men nu har jag verkligen fått upp ögonen för henne som författare, har sträckläst 3 till av hennes böcker efter denna!
Saken med några av hennes böcker är att Christina Wahldén skildrar verkligheten på ett "sannare" sätt, och beskriver problem som vi svenskar kanske inte är så familjära med, så som att fly från ett krigsdrabbat Afrika (Kongo), vilket den här boken handlar om. Det är en stark, hemsk och gripande berättelse om flickan Ombeni som blir tillfångatagen av rebeller som dödar hennes föräldrar och sedan kidnappar henne och hennes systrar och utsätter dem för de mest hemska saker.
Man får följa Ombenis flykt från Kongo och hennes kamp med de hemska minnena och även saknaden. Man får en tydligare bild av hur det är att leva som flykting i Sverige och hur man påverkas av händelser som dessa.
Jag har aldrig riktigt förstått det, och blev helt gripen av boken! Den är hemsk och kanske lite svår för vissa, men klart värd att läsa!
Jag tycker att den här boken är fantastiskt bra, och ger den högsta betyg (det är sällan jag gör det!)
Så LÄS DEN!! :D

Förlåt för att bilden är så suddig! :(

Av Ottilia Friberg - 1 augusti 2014 11:16

Hej vänner, hur har ni det? :) Jag ber om ursäkt för att en del saker inte fungerar så bra här på bloggen än, som länken i inlägget om bönkakan som jag lade ut förut. Det står bara "DENNA", men det blev ingen länk som det skulle... :/ Men jag antar att jag lär mig även det så småningom! ;)
Nåja, nog om det! Idag har jag vilodag från träningen. Jag försöker att ha runt 2 vilodagar i veckan, men sen så beror det ju på hur dagen ser ut, hinner jag inte träna så passar jag på att ta den dagen som en vilodag!
Att vila är otroligt viktigt när man tränar och vill bygga muskler, både fysiskt och mentalt! De flesta tror att det är själva träningen man blir stark av, men sanningen är att det enda träningen gör är att bryta ned musklerna. Det är under vilan efter träningen som kroppen bygger upp musklerna så att de blir starkare! Det är därför vila är så otroligt viktigt om man vill få resultat, och det vill väl alla?! Jag är väldigt noga med att låta varje muskelgrupp vila minst en dag efter att jag tränat den, men då tränar jag en annan muskelgrupp i stället. Under vilan är det extra viktigt att äta ordentligt, och mycket protein, så att kroppen får den energi som krävs för att bygga muskler, så snälla ni, ät ordentligt och bra!
Vilodagar är även viktiga för att du ska orka fortsätta träna livet ut, om du tränar var eviga dag och aldrig tar en paus så kommer du att tröttna och troligtvis lägga av!
Men såklart så ger vilan ingenting om du inte tränar, så ut och träna med er, men glöm för Guds skull inte att vila och låta kroppen byggas upp efteråt!!
Slappna med en god bok är en av mina favoriter! Detta är en gripande bok som jag rekommenderar starkt!! Läs läs läs! :)

Presentation


Hej! Jag heter Ottilia och är en glad sextonåring med ett brinnande intresse för kost och träning! Här kan du förutom det läsa om min vardag, samt mina tankar och funderingar och glimtar av mina andra stora intressen, fotografi och böcker.
Välkommen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vad vill du ha mer av i bloggen?
 Recept
 Inlägg om träning
 Inlägg om kost
 Dagboksinlägg
 Inlägg om tankar och funderingar
 Boktips
 Inlägg om stress/sömn/ångest/prestationsångest
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Recept

Recept


Ovido - Quiz & Flashcards