teenagehealth

Alla inlägg den 27 juli 2014

Av Ottilia Friberg - 27 juli 2014 17:45

Här alla fikafantaster, kommer ett recept på nyttiga och kalorisnåla pofiber muffins! Dessa muffinsar är hyfsat proteinrika och dessutom glutenfria, alltså perfekta för oss som inte äter vetemjöl!! De blir lite svampiga i konsistensen, men jag som är lite tokig brukar äta dem frysta och då tycker jag att de är riktigt mumsiga! Receptet hittade jag här (vet inte hur man länkar ännu): kursiv http://www.johannahellman.se/chokladbananmuffins/ :
1 ägg
3 äggvitor
lite salt
30 g Pofiber
3 msk kakao
2 tsk bakpulver
2 tsk fiberhusk
20 g proteinpulver
100 g lättfil/filmjölk/kvarg
1 dl vatten eller mer av ovanstående
o,75 dl stevia strö
vaniljpulver
Banankräm
1/5 mogen banan
1 msk kvarg
Vispa ägget och äggvitorna med lite salt. Ös i filmjölken + vätskan. Blanda ner alla torra ingredienserna. Rör till en jämn smet. I en annan skål mosar du en halv banan tillsammans med 1 msk kvarg. Klicka ut chokladsmeten i muffinsformar. Skeda ur ett hål och fyll med banankrämen. Toppa muffinsarna med en bananpeng. Eller skit i det om du vill. Grädda i ugnen på 225 grader i MAX 15 min.

Jag brukar skippa banan krämen och ha i lite färska bär i stället, men det gör man som man känner för ;)

Näringsvärde (med krämen):
Hela satsen innehåller:
390 kcal. 45g protein, 33g kolisar, 9g fett
Per muffins: (om man gör 14 st)
27 kcal, 3,2g protein, 2,3g kolisar, 0,6g fett

Jag har tyvärr ingen bild att fresta er med just nu, men jag rekommenderar er verkligen att prova receptet ändå! MUMS!

Av Ottilia Friberg - 27 juli 2014 16:58

Hejsan alla glada! Jag hoppas att ni har haft en underbar dag med många glada stunder! Vi åkte som sagt till Trosa igår, och sov över till idag. Dagen var helt underbar! Jag, pappa och brorsan bestämde oss för att vakna extra tidigt och ta en promenad innan frukosten, och det var en av de bästa på länge! Trosa är ju en så härligt pittoresk sommarstad, och att gå runt här innan staden vaknat på morgonen var så himla mysigt, det kändes som att staden var min, haha! Sedan så åt vi frukost och medans de andra gjorde sig klara passade jag på att träna lite snabb armstyrka, så skönt!
Men det härligaste med dagen var att vi åkte ut med en s.k vaxholmsbåt till Landsort ute i skärgården! Så vackert, och en mäktig frihetskänsla när vi susade fram på vågorna! Fint väder fick vi också, men jag har hört att många haft åskväder idag? Mysväder kallar jag det :)
Jag bara måste dela med mig av några härliga bilder från dagen, enjoy!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej! Jag heter Ottilia och är en glad sextonåring med ett brinnande intresse för kost och träning! Här kan du förutom det läsa om min vardag, samt mina tankar och funderingar och glimtar av mina andra stora intressen, fotografi och böcker.
Välkommen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vad vill du ha mer av i bloggen?
 Recept
 Inlägg om träning
 Inlägg om kost
 Dagboksinlägg
 Inlägg om tankar och funderingar
 Boktips
 Inlägg om stress/sömn/ångest/prestationsångest
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<<
Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Recept

Recept


Ovido - Quiz & Flashcards