teenagehealth

Senaste inläggen

Av Ottilia Friberg - 18 augusti 2014 17:20

Herregud vad mina lår och min rumpa är slut körda nu, det vill jag lova! Avslutade just de sista 30 squatsen för idag, så nu har jag gjort 250 stycken! Wow, det känns faktiskt riktigt bra och som att jag behövde det!
Känslan efteråt är mycket skönare än jag kunnat föreställa mig, nu fick jag ut lite av en överskottsenergi (eller stress??) som jag har känt i kroppen väldigt länge och som är satans jobbig. Det kanske bara är lite lårträning som behövs?? Ska kanske börja träna lite mer lår och rumpa... Haha, det är bra med veckans utmaning, då inser man när man behöver träna något lite oftare! :P

Ikväll väntar en mysig familje-sushi-middag, MUUUMS!! Jag är gaaalen i sushi, haha! xP

Jag hoppas att ni läsare har haft en härlig dag!

ANNONS
Av Ottilia Friberg - 18 augusti 2014 16:53

Socker och vetemjöl.
Två livsmedel som jag utesluter helt ur min vardag, och de livsmedel som jag anser vara värst för hälsan. De får oss bara att må dåligt, de mättar för stunden, men sedan får man bara ett sug efter mer. Dessutom så tillför de ju inga näringsämnen alls till våra fantastiska kroppar som behöver bra nutrition och byggstenar!

Jag slutade äta vetemjöl för ungefär ett år sedan, då jag hade stora problem med magen (vilken kändes som en hård klump). Jag märkte direkt hur mycket bättre min kropp (och själ) mådde, magen blev helt bra, jag slapp bli vrålhungrig en halvtimme efter att jag ätit ett mellanmål med vitt bröd och jag kände mig helt enkelt mer nöjd och fick en mer fyllande mättnad när jag åt bra mat.
Sedan dess så har jag inte börjat äta vetemjöl igen. Självklart blir jag mer eller mindre "tvungen" att äta lite någon gång ibland, i vissa situationer, men jag gör det absolut inte mer än en gång i månaden (och även då äter jag så lite som möjligt!). Jag känner inte längre något sug efter vetemjölsbaserade saker, det finns ju så mycket annat gott som är bättre för hälsan, så jag ser ingen mening med att äta det!

Samma sak med socker, det slutade jag med lite senare, och jag saknar det inte ett dugg, men äter lite grann någon gång ibland (väldigt sällan) när jag blir "tvungen".
Jag slipper nu de s.k sockertopparna och tröttheten och suget när den "kicken" går över!!
Istället känner jag mig fylld av energi nästan alltid, tack vare bra och nyttig mat, och det är bra mycket härligare!
Det är lätt att bli beroende av socker, och många är det utan att inse det. Det känns hemskt att tänka på, men socker är ju på sitt sätt lite som en drog!
Det går utmärkt att söta med naturliga medel som stevia i stället, och man slipper berg och dalbanan man åker med socker, samt att bli beroende!

Vetemjöl och socker är dessutom båda extremt inflammatoriska och ökar därför risken att man blir sjuk och får ont i kroppen eller får finnar, etc.!! :O

Det var lite om hur jag tänker kring socker och vetemjöl, vad tycker ni om dem??

ANNONS
Av Ottilia Friberg - 18 augusti 2014 13:23

this weeks challengeAlltså, varför har jag inte varit med i veckans utmaning hos Ida Warg tidigare?!! Det var ju riktigt roligt, man kände liksom en sorts gemenskap på något vis, därför att man gjorde samma träning som flera andra. Det fick jag verkligen mersmak för, och därför ska jag vara med den här veckan också! :D

Nu är det 500 djupa squats under veckan som gäller, dock så måste jag erkänna att mina lår inte är så värst vältränade... Jag känner mer att jag vill satsa på att bygga muskler på överkroppen, därför tränar jag låren väldigt sällan. Alltså kan det vara dags att ge dem en liten omgång! Eftersom mina lår är så svaga så kör jag utan vikter, men man kan lägga till det om man vill!


Jag kommer att dela upp squatsen på två dagar, idag och någon dag senare i veckan, och sen kommer jag att sprida ut de 250 squatsen lite som jag känner för under dagen! 


Så vilka hänger på utmaningen?! Kom igen, kan jag med mina taniga lår så kan ni också!!

#WARGPOWER!

Av Ottilia Friberg - 17 augusti 2014 14:02

Idag när vi var ute och gick så kändes det verkligen som höst, och jag fick värsta myskänslan i kroppen! Jag började längta efter julmyset i november/december, och fick då idén till detta mellanmål, som jag åt när vi kom hem; pepparkaksgröt!!
Det var nämligen så att jag hittade flera påsar med pepparkakskrydda när jag rensade i köket förra veckan, därför tänkte jag "varför inte?!". Sagt och gjort, och galet gott blev det alltså!!
När jag äter gröt som mellis så brukar jag bara göra med en halv deciliter havregryn, men när jag behöver mer så gör jag som vanligt med en hel dl och 2 dl vatten.
Det känns så roligt nu när jag har börjat testa olika varianter på gröt, har flera stycken nu! :D
Här kommer receptet för er som blev sugna på att testa!

Pepparkaksgröt, ½ port. :
½ dl havregryn
1 msk stevia strö
½ - 1 tsk pepparkakskrydda (anpassa efter din smak!)
Lite salt
1 dl vatten

Blanda alla ingredienser i en skål och kör i micron på full effekt i 1½ minut. Klart!


Av Ottilia Friberg - 17 augusti 2014 11:39

Hej bloggisar!
Jag gör inget speciellt idag, bara lite vanlig styrketräning och promenad som vanligt!
Jag kommer inte att ha så mycket att skriva om de kommande dagarna (de sista på sommarlovet) då jag mest kommer att ta det lugnt och ladda upp för skolstart. Så här på bloggen kommer det att vara ganska dött ett tag, hoppas att ni inte blir för sura! ;)
Har ni några önskemål om vad jag ska skriva om? Vad gillar ni och vad gillar ni inte av allt jag skriver?? Kommentera mer än gärna, då kan jag skriva mer om det som NI läsare vill!! :D
Kram!

Av Ottilia Friberg - 16 augusti 2014 16:12

Jag fick nyss ett akut sug efter kladdkaka! Inte en vanlig med socker och mjöl förstås, utan en nyttig och proteinrik variant! Detta recept har jag tagit direkt ifrån Emmys Liv, och jag gillar den skarpt har gjort den fler gånger än jag kan komma ihåg, haha! Såå god alltså, och en perfekt belöning efter träning! Jag har även testat att baka den utan proteinpulver när mitt var slut, och det funkade bra det med, jag behövde bara tillsätta lite extra stevia och pofiber! :P En form med 24 cm diameter var lagom! MUMS!!


Figurvänlig kladdkaka:

 


 Gör så här: rör ihop 20 g chokladkasein, 10 g kakao, 10 g Pofiber, 1 tsk bakpulver och om du vill en nypa flingsalt. Vispa i en separat bunke 1 ägg, 1 äggvita och ½ dl Stevia strö pösigt. Tillsätt 100 g kvarg och fortsätt vispa. Tillsätt tillsist det torra samt ½-1 dl vatten. Rör ihop till en jämn smet, provsmaka lite och häll resten i en ugnsfast form. Grädda på 175 grader i ca 15 minuter (beroende på ugn och storlek på formen). Kontrollera kladdigheten då och då.

En rejäl klick vaniljkvarg on top


Bild och recept ifrån Emmys Liv!

Av Ottilia Friberg - 16 augusti 2014 10:28

Godmorgon solstrålar!
Någon mer än jag som börjar skolan nästa vecka? Herre gud, lovet har gått med raketfart!
Jag hoppas verkligen att jag kommer att trivas i skolan i år, förra året stressade jag på tok för mycket, något jag ska undvika aktivt i år eftersom det inte är bra på något sätt!
Vi går till 17.00 vissa dagar, men oftast har vi då en håltimme på dagen, och då ska jag försöka träna på skolans gym eller ta en lång promenad! Jag tror att det kan hjälpa mycket för att kunna fokusera bättre sen och stressa ner! Det är även ett smidigt sätt att få in träning och motion i vardagen!
Men att planera och vara ordningsam är också A och O, så jag har redan förberett mig lite för att kunna hålla koll på alla lösa papper, etc! ;)
Men spännande blir det!

Igår gjorde jag det sista till veckans utmaning, så det känns jättebra! Idag blir det armhävningar och rygglyft, och jag ska sprida ut seten över dagen som jag skrev om förut!
Seten kommer att bestå av 30 armhävningar (på knä) och 30 rygglyft vardera, och jag siktar på att göra 9-10 set under dagen!


Ska ni träna idag? Berätta gärna!!

Under gårdagens kvällspromenad bjöd naturen på vackra skådespel, regnbåge och mäktig himmel!

Av Ottilia Friberg - 15 augusti 2014 10:35

Morning korsning!
Med solen som skiner utanför fönstret i mitt rum, har jag precis avslutat det tredje av de fyra magträningspassen som är veckans utmaning hos Ida Warg! Haha, träningsvärken ifrån sist hade precis släppt... Nu kommer den nog tillbaka igen imorgon! xp
Kände återigen att det tog riktigt bra, men kämpar fortfarande lite med "fällkniven". Fast det går bättre och bättre med den också, så jag är glad!
Jag kommer att göra som sist, att jag kör en till omgång senare under dagen, eftersom det är ett ganska kort pass (men inte desto mindre effektivt, så tack för det Ida!).
Frukosten idag bestod av havregrynsgröt med kanel och stevia, samt mandelmjölk (osötad), sååå mumsigt alltså, jag älskar gröt! Det är seriöst den bästa frukosten EVER! Sprängfylld med fibrer, och otroligt mättande, något man kan stå sig på bra tills lunchen!
Brukar ni äta havregrynsgröt och hur gör ni eran gröt i så fall? :)
Det skulle vara kul att veta!
Jag gör antingen med kanel och stevia eller med kakao och stevia (jag säger bara CHOKLADGRÖT OMG!!!)
Nu blir det en solskenspromenad med bästa mamma!
Önskar er alla en bra dag!

Umgicks med den här tjejen igår, som balsam för själen!

Presentation


Hej! Jag heter Ottilia och är en glad sextonåring med ett brinnande intresse för kost och träning! Här kan du förutom det läsa om min vardag, samt mina tankar och funderingar och glimtar av mina andra stora intressen, fotografi och böcker.
Välkommen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vad vill du ha mer av i bloggen?
 Recept
 Inlägg om träning
 Inlägg om kost
 Dagboksinlägg
 Inlägg om tankar och funderingar
 Boktips
 Inlägg om stress/sömn/ångest/prestationsångest
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ teenagehealth med Blogkeen
Följ teenagehealth med Bloglovin'

Recept

Recept


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se