teenagehealth

Alla inlägg under september 2014

Av Ottilia Friberg - 12 september 2014 07:38

Gooodmoorgoon fredag!!
Jag tror inte så många saknar motivation på fredagar när helgen står runt hörnet, men man kan ju vara trött ändå, så här kommer en motivation till er!

Nu blir det många bilder ifrån Instagram, men jag ser så mycket bra där, so deal with it ;)

Av Ottilia Friberg - 11 september 2014 17:03

Hej fina läsare! Jag måste bara få skriva av mig lite om en tanke som slog mig idag...

När jag PW:ade i stadsskogen på lunchen, så mötte jag en ganska kraftigt överviktig man som var ute och joggade. Jag hörde på hans andning att det var tungt för honom, och då kände jag en sådan respekt! Det krävs mycket mod och målmedvetenhet för att ta sig ur en sådan livssituation, och han hade bestämt sig för att försöka. Han gav mig massor av inspiration och glädje.

Men så tänkte jag även på det att om någon skulle möta honom t.ex på stan, så skulle hen med stor sannolikhet bara döma honom som en stor, lat tjockis som bara låg i soffan och åt chips hela dagarna, helt utan att veta något om hans kämpande. Det är så hemskt att många är så dumma att de dömer folk efter utseendet på det sättet!

Det jag vill få sagt är att jag är emot att döma människor efter utseendet, eftersom man aldrig vet hur en främling kämpar, lever, eller vad den har varit med om!

Håller ni med mig? Eller har ni en annan syn på saken?

Av Ottilia Friberg - 11 september 2014 11:43

Hej kära läsare!
Jag tänkte berätta lite om mina träningsplaner för den kommande hösten!

Jag känner att jag har kommit igång riktigt bra med att styrketräna 20-25 minuter varje morgon, så mitt mål är att fortsätta med det! Jag kommer att fortsätta att variera mig mellan olika muskelgrupper varje dag.
Det jag vill bli bättre på där är mina deep squats och plankan, eftersom dessa muskler är rätt så svaga hos mig.

Förutom det så vill jag fortsätta att gå Power Walks, eftersom jag helt enkelt inte kan leva utan dem, haha!
Men något jag vill komma igång med igen är löpningen. Jag ska försöka att springa en gång i veckan eftersom jag är ute efter en hållbar planering som inte blir för svår att följa. Men det blir kul att börja med igen!

Jag kommer kanske att få fler mål när skolans gym öppnar och jag får fler alternativ till träning, jag hoppas det!

Lite så tänker jag mig hösten träningsmässigt!

Hur ska ni träna i höst? Har ni några nya utmaningar framför er?

Att springa i Wik är så härligt, ser ni hur vackert det är?!!

Av Ottilia Friberg - 11 september 2014 07:42

Tjolahopp på dig!
Är du glad idag? Trött? I vilket fall som helst så får du här Dagens Motivation, enjoy!

Kramis!

Av Ottilia Friberg - 10 september 2014 10:32

Hello!
Just nu har jag håltimme, väntar bara på en "matte workshop" som jag ska ha i eftermiddag, sedan slutar jag! Men först lunch och en liten promenad till stan med en fin vän som jag inte sett på länge, kul!!

Ååhh, imorse körde jag plankan, gud så jobbigt det är efter ett tag! Men effektivt också, hela kroppen aktiveras ju, så det är superbra. Sedan kändes det sååå skönt i kroppen när jag kom till skolan, me like!
Jag körde 2-minuters intervaller med några minuters vila mellan varje, totalt 6 gånger, och mitt mål är att köra det 4 gånger till idag, då blir det totalt 20 minuter plankan, wohooo!

Jag hoppas att ni alla mår bra och känner er taggade inför slutspurten av den här veckan!

Av Ottilia Friberg - 10 september 2014 07:46

Godmorgon allihop!
Onsdag idag, tänk att det redan är mitt i veckan, dagarna går så fort!

Ska ni träna idag? Gör det! ;) Berätta gärna vad ni tränar och hur det går!

För er som behöver lite motivation kommer här Onsdagens Motivation, enjoy!

Av Ottilia Friberg - 9 september 2014 18:27

Hej mina fina läsare!
Har ni haft en bra dag? Berätta mer än gärna. :)

Min dag har varit lugn, efter en kort skoldag med besök i Domkyrkan (älskar att vara därinne!), så hade jag pianolektion och sedan gick jag en ca 2 timmar lång promenad längs med Fyrisån. Efter det så åkte jag hem med pappa, men trots att jag hade med mig både frukt och knäckemacka som mell is, så var jag fortfarande vrålhungrig när jag kom hem. Nu sitter jag därför och åtnjuter en mumsig chiapudding med vanilj medan min stackars mamma står i köket och lagar middagen. Men jag ska strax gå ner och hjälpa henne ^^

Nu ser jag fram emot att köra några set till av magträningen jag gjorde imorse, och sen ska jag nog göra proteinfluff att mysa med vid tv:n!

Några bilder ifrån min promenad längs Fyrisån, såå mysigt alltså!

Av Ottilia Friberg - 9 september 2014 07:51

Jo, som rubriken lyder, undrar jag om ni äter lunch på skolan?
Denna måltid som är så viktig för vår hälsa och även vårt skolresultat, det är så synd att den ofta är så dålig att många väljer att inte äta den!!
Jag är lyckligt lottad, på min skola finns alltid minst två alternativ på lunchen, varav ett är vegetariskt, tummen upp för det! Det brukar även vara väldigt gott (oftast)
Dessutom så finns det alltid bra salladsbuffé, filmjölk med müsli och knäckemackor.

Men jag tänker på alla stackare som får dålig mat på sina skolor, det borde verkligen satsas mer på bra skolmat!

Det är ju faktiskt lunchen som ger oss energi för att tampas med eftermiddagens utmaningar, om vi inte äter den så blir dagen tusen gånger jobbigare och skolarbetet blir svårare när koncentrationen blir sådär otroligt låg.

Så snälla ni, om eran skollunch är dålig, ta åtminstone med er något hemifrån som ni kan äta, en mat låda med rester ifrån gårdagens middag till exempel, är jättelätt att plocka ihop och ta med sig!

ÄT LUNCH!! :D

Presentation


Hej! Jag heter Ottilia och är en glad sextonåring med ett brinnande intresse för kost och träning! Här kan du förutom det läsa om min vardag, samt mina tankar och funderingar och glimtar av mina andra stora intressen, fotografi och böcker.
Välkommen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vad vill du ha mer av i bloggen?
 Recept
 Inlägg om träning
 Inlägg om kost
 Dagboksinlägg
 Inlägg om tankar och funderingar
 Boktips
 Inlägg om stress/sömn/ångest/prestationsångest
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Recept

Recept


Ovido - Quiz & Flashcards