teenagehealth

Alla inlägg den 21 augusti 2014

Av Ottilia Friberg - 21 augusti 2014 20:03

Jag är en riktig frukostmänniska, jag älskar frukost! Men jag vet att många har svårt att äta på morgonen, men då har jag lite motivation till varför frukost är så bra!

Frukosten är det som ger oss energi för att orka ta tag i den nya dagen. Om vi inte äter så blir vi trötta och får svårt att koncentrera oss, samt att humöret blir dåligt eftersom nivån av blodsocker är för låg. Det är inget man vill vara med om i skolan! Tänk på kroppen också, den har inte fått någon näring på alla de timmar som gått sedan kvällen innan, då behövs verkligen påfyllning!

För många (inklusive mig själv, fast jag trivs med det!) är frukosten ofta samma. Det kan kännas tråkigt för vissa, men man kan ju variera sin frukost hur mycket som helst!!
Jag äter t.ex olika varianter av havregrynsgröt, och det gör faktiskt stor skillnad! Du kan äta gröt, göra en smoothie, koka/steka ägg, göra en macka, chiapudding mm. Möjligheterna är oändliga!
Min standard är havregrynsgröt eller ångkokta grönsaker (jo, det är sant!), lite nötter och en knäckemacka med leverpastej och alfalfagroddar. Mycket näring som hjälper kroppen och knoppen att orka!

Visst är det en stor fördel att äta en nyttig frukost, jag skulle kunna skriva ett helt inlägg bara om det, men huvudsaken är i alla fall ATT äta frukost, och INTE hoppa över den!! Snälla ni, gör inte det misstaget!

Hur ser era frukostvanor ut? Jag är nyfiken!

Av Ottilia Friberg - 21 augusti 2014 19:45

Hej vänner, hur har ni det i höstvädret?
Jag tycker faktiskt inte att det gör så mycket att det har blivit kallare, det har ju varit en sån otroligt varm och skön sommar!
Idag var en helt ok dag, trots att jag var ganska trött (fast det är nog helt naturligt när man ska ställa om sig efter sommarlov).
Vi hade en lång håltimme, och gissa vad jag gjorde då?
Långpromenad såklart!! Åh, det var så underbart, solen sken för en stund och det var otroligt skönt att släppa alla tankar på skola och röra på sig ordentligt! Ca. 7 km powerwalk blev det, och det var en riktig energiboost! Kände mig så mycket gladare och piggare när jag kom tillbaka, detta ska definitivt göras om ofta!! Har ni tid, ta en promenad mitt på dagen!

Morgonpasset idag bestod av rygglyft och tricepshävningar mot bänk (egentligen en pall), härligt det med! :)

Förresten, en ny variant på havregrynsgröt kommer här! Pepparkaksgröt!
Gör helt enkelt en vanlig portion med gröt, så mycket som du vill ha och tillsätt stevia och pepparkakskrydda efter smak!
DET SMAKAR SOM PEPPARKAKSDEG!!! ^^
Supermums!!
Jag äter nästan alltid gröt till frukost, vad brukar ni äta?

Presentation


Hej! Jag heter Ottilia och är en glad sextonåring med ett brinnande intresse för kost och träning! Här kan du förutom det läsa om min vardag, samt mina tankar och funderingar och glimtar av mina andra stora intressen, fotografi och böcker.
Välkommen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vad vill du ha mer av i bloggen?
 Recept
 Inlägg om träning
 Inlägg om kost
 Dagboksinlägg
 Inlägg om tankar och funderingar
 Boktips
 Inlägg om stress/sömn/ångest/prestationsångest
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Recept

Recept


Skapa flashcards