teenagehealth

Alla inlägg den 16 augusti 2014

Av Ottilia Friberg - 16 augusti 2014 16:12

Jag fick nyss ett akut sug efter kladdkaka! Inte en vanlig med socker och mjöl förstås, utan en nyttig och proteinrik variant! Detta recept har jag tagit direkt ifrån Emmys Liv, och jag gillar den skarpt har gjort den fler gånger än jag kan komma ihåg, haha! Såå god alltså, och en perfekt belöning efter träning! Jag har även testat att baka den utan proteinpulver när mitt var slut, och det funkade bra det med, jag behövde bara tillsätta lite extra stevia och pofiber! :P En form med 24 cm diameter var lagom! MUMS!!


Figurvänlig kladdkaka:

 


 Gör så här: rör ihop 20 g chokladkasein, 10 g kakao, 10 g Pofiber, 1 tsk bakpulver och om du vill en nypa flingsalt. Vispa i en separat bunke 1 ägg, 1 äggvita och ½ dl Stevia strö pösigt. Tillsätt 100 g kvarg och fortsätt vispa. Tillsätt tillsist det torra samt ½-1 dl vatten. Rör ihop till en jämn smet, provsmaka lite och häll resten i en ugnsfast form. Grädda på 175 grader i ca 15 minuter (beroende på ugn och storlek på formen). Kontrollera kladdigheten då och då.

En rejäl klick vaniljkvarg on top


Bild och recept ifrån Emmys Liv!

Av Ottilia Friberg - 16 augusti 2014 10:28

Godmorgon solstrålar!
Någon mer än jag som börjar skolan nästa vecka? Herre gud, lovet har gått med raketfart!
Jag hoppas verkligen att jag kommer att trivas i skolan i år, förra året stressade jag på tok för mycket, något jag ska undvika aktivt i år eftersom det inte är bra på något sätt!
Vi går till 17.00 vissa dagar, men oftast har vi då en håltimme på dagen, och då ska jag försöka träna på skolans gym eller ta en lång promenad! Jag tror att det kan hjälpa mycket för att kunna fokusera bättre sen och stressa ner! Det är även ett smidigt sätt att få in träning och motion i vardagen!
Men att planera och vara ordningsam är också A och O, så jag har redan förberett mig lite för att kunna hålla koll på alla lösa papper, etc! ;)
Men spännande blir det!

Igår gjorde jag det sista till veckans utmaning, så det känns jättebra! Idag blir det armhävningar och rygglyft, och jag ska sprida ut seten över dagen som jag skrev om förut!
Seten kommer att bestå av 30 armhävningar (på knä) och 30 rygglyft vardera, och jag siktar på att göra 9-10 set under dagen!


Ska ni träna idag? Berätta gärna!!

Under gårdagens kvällspromenad bjöd naturen på vackra skådespel, regnbåge och mäktig himmel!

Presentation


Hej! Jag heter Ottilia och är en glad sextonåring med ett brinnande intresse för kost och träning! Här kan du förutom det läsa om min vardag, samt mina tankar och funderingar och glimtar av mina andra stora intressen, fotografi och böcker.
Välkommen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vad vill du ha mer av i bloggen?
 Recept
 Inlägg om träning
 Inlägg om kost
 Dagboksinlägg
 Inlägg om tankar och funderingar
 Boktips
 Inlägg om stress/sömn/ångest/prestationsångest
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Recept

Recept


Skapa flashcards