teenagehealth

Alla inlägg under juli 2014

Av Ottilia Friberg - 27 juli 2014 16:58

Hejsan alla glada! Jag hoppas att ni har haft en underbar dag med många glada stunder! Vi åkte som sagt till Trosa igår, och sov över till idag. Dagen var helt underbar! Jag, pappa och brorsan bestämde oss för att vakna extra tidigt och ta en promenad innan frukosten, och det var en av de bästa på länge! Trosa är ju en så härligt pittoresk sommarstad, och att gå runt här innan staden vaknat på morgonen var så himla mysigt, det kändes som att staden var min, haha! Sedan så åt vi frukost och medans de andra gjorde sig klara passade jag på att träna lite snabb armstyrka, så skönt!
Men det härligaste med dagen var att vi åkte ut med en s.k vaxholmsbåt till Landsort ute i skärgården! Så vackert, och en mäktig frihetskänsla när vi susade fram på vågorna! Fint väder fick vi också, men jag har hört att många haft åskväder idag? Mysväder kallar jag det :)
Jag bara måste dela med mig av några härliga bilder från dagen, enjoy!

Av Ottilia Friberg - 26 juli 2014 20:52

En dag för några veckor sedan så hade vi en zucchini som låg hemma utan att användas (någon som känner igen sig, haha?). Men så, på min vanliga promenad, så ploppade en idé upp ifrån ingenstans. Jag tänkte "borde det inte gå att göra minipizzor av zucchini?!" Sagt och gjort, när jag kom hem så provade jag detta, och jag kan inte säga annat än att resultatet blev riktigt lyckat! Supergott, snabbt och mycket nyttigare än den vanliga pizzan med vetemjöl! Dessutom väldigt kalorisnål! Zucchinin ger dig en liten (den består ju till stor del av vatten) dos C-vitamin, kalium och K-vitaminer. Du kan variera receptet hur mycket du vill, låt fantasin flöda vetja! Jag gjorde en helt "vanlig" pizza med ost och skinka enligt receptet nedan:
Zucchini
Tomatpuré
Örtsalt (eller vanligt om du föredrar det)
Timjan
Oregano
skinka
Ost

Skär ca. 1 cm tjocka skivor av zucchinin, så många du vill ha. Bre sedan på ett ganska tunt lager med tomatpuré och strö på salt och kryddor. Lägg på lite skinka och ost, släng in i micron i 2 ½ minut och låt sen pizzorna svalna några minuter (det gjorde inte jag, brände nästan tungan av mig). Till sist: NJUT!!

Se bara så mumsiga de ser ut! :P

Av Ottilia Friberg - 26 juli 2014 12:06

Så hur ser då min träning ut? Jag skulle inte vilja säga att jag tränar så väldigt mycket jämfört med vissa andra, men en hel del blir det ändå! Jag har haft en ätstörning och varit sjukligt smal, men nu är jag närmare "bara" smal, om man kan säga så. Mitt mål just nu är att bygga upp en stark kropp med mycket mer muskler och lägga på mig lite mer i vikt, därför kör jag mest styrketräning och inte så mycket kondition, då det förbränner mycket mer, vilket jag inte vill göra. Saken är den att jag inte trivs med tanken på att gymma, det lockar mig inte ett dugg. Därför styrketränar jag hemma, och då tränar jag en muskelgrupp om dagen. Till exempel så tränar jag mage en dag, armar nästa dag, rygg dagen efter det, osv. På så sätt så tränas varje muskelgrupp och får några dagars vila så att den kan byggas upp innan den tränas igen.
Detta kombinerar jag med dagliga promenader, då det känns som lagom motion. Promenaderna hjälper mig dessutom att stressa ner, slappna av och njuta av nuet, något som är minst lika viktigt för att må bra!! (Dessutom tar jag mina finaste foton då också ;))
Men det viktigaste av allt är för varje människa att hitta en träningsform som passar den personen, och som hen känner att hen vill och kan fortsätta med livet ut, och som inte är en pina eller press! Vi tränar ju trots allt för att må bra, för vår egen skull och ingen annans!
Det var lite av mina tankar kring träning. Hur tänker ni om det här? Vad gillar ni att träna? Berätta gärna! :)

Att gå och njuta av vacker natur är bland det bästa jag vet, som balsam för själen!

Av Ottilia Friberg - 26 juli 2014 11:18

Godmorgon alla (eller snarare förmiddag) alla glada!
Hur mår ni denna ljuva dag? Njuter ni av sommaren?
Imorse vaknade jag återigen till solens strålar och en varm, härlig dag! Visst är det helt otroligt vilken sommarvärme vi har fått?! Jag tycker att solen på något vis skiner inuti mig också, glädje helt enkelt!
För stunden sitter jag i bilen med familjen, vi är nämligen på väg till Trosa för att hälsa på mina farföräldrar. Eftersom vi bor utanför Uppsala så tat det ca. 2 timmar att åka dit med bil. Perfekt tid att blogga och läsa, med andra ord!
Jag tänkte skriva ihop ett litet inlägg om träning, så håll er uppdaterade om ni vill läsa om det, annars ut och njut med er! :)

kursiv textHär har ni en som vet hur man njuter!

Av Ottilia Friberg - 25 juli 2014 20:32

Halli hallå mina läsare!
Enligt min bloggs statistik så är ni redan några stycken som har tittat in här, såå roligt!
Något som jag nyligen har börjat äta, som är ett otroligt gott och nyttigt alternativ till vanlig isbergssallad är något vid namn "Alfalfagroddar"! Dessa små krispiga groddar är sprängfyllda med nyttigher! Järn, magnesium, zink, d-vitamin, kalcium, kalium, och flera b-vitamimer är några av dem, och det är skillnad mot vanlig sallad som mest innehåller vatten.
Hur får man då denna läckerhet? Jo, man köper alfalfafrön i sin vanliga livsmedelsbutik och sedan är det bara att följa instruktionerna på förpackningen. Grodd-processen är mycket enkel och tar bara några dagar, sedan har du en massa härliga groddar som räcker i flera dagar!
Jag äter dem på mackan och som tillbehör till mat.
MUMMA!

Av Ottilia Friberg - 25 juli 2014 20:08

Tänk att jag gjorde det till slut! Startade en blogg, alltså. Det är något jag ofta tänkt och varit sugen på att göra, men aldrig tagit mig i kragen och gjort. Jag har alltid trott att det inte är något för mig, så nu blir det spännande att se hur det här går! Jag ska försöka att uppdatera minst en gång per dag, och jag skulle verkligen uppskatta om ni kommenterar om hur jag kan göra bloggen bättre - det är ju för er jag skriver! Om det är något jag skriver för mycket/litet om så säg bara till! Tipsa gärna om vad ni vill läsa om helt enkelt!
Då kör vi!

Av Ottilia Friberg - 25 juli 2014 19:23

Hej alla fina!
Varmt välkomna hit till min blogg! Ni undrar säkert en del just nu, vem jag är och vad det här är för blogg, vilket jag ska ge er en liten glimt av i detta inlägg.
Jag heter Ottilia och är sexton vintrar gammal. Här på bloggen kommer jag att skriva en blandning av inlägg om mitt liv, skolan och om det jag brinner för; nämligen kost och träning!
Jag kommer även att slänga upp några inlägg med mina tankar kring olika saker och mina andra intressen, vilka är fotografi och böcker (jag är en riktig bokmal vill jag lova!).
Det var lite kort om mig och bloggen, blev ni intresserade så får ni gärna lära känna mig mer genom att läsa bloggen!
Då detta är första gången jag bloggar så får ni ursäkta om det blir lite rörigt till en början, men det ska säkert lösa sig!
Jag hoppas kunna sprida lite inspiration och glädje, och att ni ska tycka om min blogg!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej! Jag heter Ottilia och är en glad sextonåring med ett brinnande intresse för kost och träning! Här kan du förutom det läsa om min vardag, samt mina tankar och funderingar och glimtar av mina andra stora intressen, fotografi och böcker.
Välkommen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vad vill du ha mer av i bloggen?
 Recept
 Inlägg om träning
 Inlägg om kost
 Dagboksinlägg
 Inlägg om tankar och funderingar
 Boktips
 Inlägg om stress/sömn/ångest/prestationsångest
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<<
Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Recept

Recept


Ovido - Quiz & Flashcards