teenagehealth

Alla inlägg den 30 juli 2014

Av Ottilia Friberg - 30 juli 2014 15:34

   


Nej, ni har inte läst fel, detta är faktiskt en nyttig kladdkaka med svarta bönor! Den är en av mina favoriter och har en härligt mustig chokladsmak! Ni får inte låta er avskräckas av bönorna, de märks inte i den färdiga kakan (t.o.m. mina kinkiga småbröder åt den med god aptit, helt oanandes!). Dessutom är kakan både gluten-och laktosfri! Receptet är hämtat ifrån DENNA bloggen och ser ut såhär:


Gör så här: skölj av och passera 1 tetra (230 g) svarta bönor. Vispa 3 ägg pösigt tillsammans med 1 dl Stevia strö och rör ihop med bönmoset. Blanda i en separat bunke 30 g chokladkasein, 20 g kakao, 10 g Pofiber, 1 tsk vaniljpulver, 1½ tskbakpulver och en nypa salt. Vänd ihop blött och torrt, tillsätt ca 1 dl kallt, starktkaffe och blanda till en jämn smet. Slå smeten i en springform och grädda på200 grader i ca 20 minuter beroende på hur kladdig du vill ha den, kontrollera med teststicka. Låt kakan svalna så länge som möjligt och skär sedan upp i 8 bitar.


Regniga dagar (som idag är för mig) är det perfekt att det finns så mycket gott och samtidigt nyttigt att baka! :D

ANNONS
Av Ottilia Friberg - 30 juli 2014 11:13

Godmorgon människor!
Vad har ni för planer denna härliga onsdag? Jobb? Träning (det hoppas jag, haha)? När det gäller träning så vet jag att vi alla har de där dagarna då man inte har någon motivation alls och bara vill strunta i allt vad träning heter. Men är det inte lite grann vad träning handlar om också? Att pusha sig själv till att göra det även om man inte alls vill är ju det som gör att vi utvecklas mentalt och vågar anta fler utmaningar i livet!
Här är några tips som jag brukar ta till när motivationen tryter! :)
1. Allt är bättre än inget, känns det pass du tänkt dig för jobbigt? Börja med en liten del av det, då har du i alla fall tränat lite grann!
2. Träna med en kompis. Att träna med en kompis gör allt så mycket roligare! Ni kan pusha på varandra och ta er igenom passet tillsammans!
3. Träna något annat. Om det är ett särskilt pass du tänkt dig, men verkligen inte känner för, så kan du ju faktiskt träna något annat som känns roligare just idag och ta det där andra passet en dag när du känner dig mer taggad för det! Så länge du tränar så är det ju super!
4. Sätt på musik som ger dig motivation. Just musik är inte min grej, men jag vet att många känner sig starkare och gladare av musik och det är ju toppen!
5. Tänk dig hur skönt det kommer att kännas efteråt. Känslan efter ett pass är alltid skön, men när du har gjort det trots att du inte ville först så känns det ännu bättre!

Så kom igen nu, du klarar det! Styrkekramar till er alla!

haha, den här bilden togs efter ett löppass som jag inte alls ville göra, men gissa hur nöjd jag var?!

ANNONS
Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej! Jag heter Ottilia och är en glad sextonåring med ett brinnande intresse för kost och träning! Här kan du förutom det läsa om min vardag, samt mina tankar och funderingar och glimtar av mina andra stora intressen, fotografi och böcker.
Välkommen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vad vill du ha mer av i bloggen?
 Recept
 Inlägg om träning
 Inlägg om kost
 Dagboksinlägg
 Inlägg om tankar och funderingar
 Boktips
 Inlägg om stress/sömn/ångest/prestationsångest
 Annat

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<<
Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ teenagehealth med Blogkeen
Följ teenagehealth med Bloglovin'

Recept

Recept


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se